19 01 2008

Cihat AŞKIN - Minyatürler

Cihat Aşkın, sadece Türkiye'de değil, dünyada da kendi neslinin önde gelen virtuoz kemancılarından. Genel müzik anlayışını ve 1998 yılında Mehru Ensari'nin piyanosu eşliğinde kaydettiği "Minyatürler" albümünü, kendi ağzından şöyle anlatıyor:

"Ben kendimi bildim bileli müzikle haşır neşirdim. İlkokul yıllarından çok meraklıydım; Televizyon, radyo dinlerdim ve dinlediğim müzikleri de taklit etmeye çalışırdım. İlk olarak ailem bana bir Mandolin aldı. Bir süre bu Mandolin ile çalıştım. İlkokul 4. ve 5. sınıftayken arkadaşlarıma şarkılar, türküler ve marşlar öğretir, koroları yönetirdim. Okul müsamerelerinde görevler alır ve bu görevleri gerçekleştirirdik. Sonra konservatuara girdim ve o şekilde devam ettim."

"... Bence insanın bestelerinin kaynağı iki ayağının bastığı yer olmalı. Benim öyle bir felsefem var; insan bir çevrede doğuyor, büyüyor dolayısıyla ayağının bastığı her kültür ürünleri onun için bir kaynaktır. Ben de öyle; ayağımın bastığı bütün kültür ürünlerini bir kaynak olarak görüyorum. En ufak bir şeyden bile bir sanat çıkarabiliyorsunuz bazen. İlle de beste yaparken değil yorumlarken de öyle; o anda bir duygu geliyor içine ve o duyguyu başka bir şekilde yorumlamak veya bir başka şekilde görmek... Aynen Fotoğraf sanatçısı gibi; Fotoğrafçı bir olayı görüyor o olayı onun gözüyle görebilmek çok önemli ve aynı zamanda onu yansıtabilmek de, çünkü bu insanın yaratıcılığına yol açıyor. Onun için ayaklarımın bastığı yer olan şu odada bile beğenebileceğim estetik unsurlar var. Estetik de hayatın bir parçası."

"... Sadece Avrupa'yı değil dünyanın diğer ülkelerini de gezdim ve gözlemlediğim; her ülkenin kendine göre özellikleri olduğu. Bu özellikler kendi insanları tarafından ortaya çıkarılıyorlar. Fakat Türkiye'deki özelliklerin hiç birisi kendi insanlarımız tarafından çıkarılmıyor. Türkiye'deki özelliklerin hepsini insanlar, başka ülkelerin insanlarının özellikleri ile çıkartmaya çalışıyorlar. Bu bana çok ters ve çelişkili geldi. Halbuki biz de, eğer kimliğimizi ve değerlerimizi biliyorsak kendi özelliklerimizi bu yolla dışarı çıkarmamız gerekiyordu. Böyle bir felsefi açıyla düşündüm ki, Türkiye'deki bir plak şirketi ile Türkiye'deki dinleyiciye hitap edecek ve çok sesli müzik formunda bir albüm verebilirim. Burada "çok sesli müzik" derken de müziği tek sesli veya çok sesli ayırımını yapmıyorum; "kaliteli" ve "kalitesiz" müzik ayırımını yapıyorum. Bunu da uzun zamandır söylüyorum; zira müziğin tek seslisi de çok kaliteli olduğu gibi çok seslisi de çok kalitesiz olabiliyor. Dolayısı ile tarzım ve geçmişim neyse onu yansıtmaya çalıştım. Klasik bir keman eğitimi aldım. Beste eğitimi almadıysam da beste yaptım. Eğitim aldığım Konservatuar da İstanbul Üniversitesi Türk Müziği Konservatuarı'ydı. İşte "ayağımı bastığım tüm kültür birikimlerini toparlasam acaba nasıl olur?" diye düşündüm."

"Başka ülkelerdeki örneklere bakıp; mesela Fritz Kreisler veya Pablo de Sarasate gibi sanatçıların yaptığı "Minyatür" besteler var. Sarasate'nin İspanyol Dansları, Kreisler'in Viyana Dansları var. Bu çalışmalar nasıl ki o ülkelerde ulusal ekollerin oluşmasını sağlamışlarsa Türkiye'de de bu ulusal ekolün eksikliği vardı. Hatta belki hala da var. Dolayısı ile ben kendi alanım olan Keman'da o eksikliği kapatmak için 1998 yılında bir projeye başladım. Çağdaş Türk Müziği bestecilerinin bütün keman eserlerini kapsayan bu proje ile 140'a yakın eser ortaya çıkardım ve katalogladım. Mevcut olan bazı eserlerin de bu kataloğa girmesini sağladım. Bu eserlerden bazılarının notalarını edindim, bestecileri ile irtibata geçtim, yaşamayan bestecilerin eserlerini arşivlerden buldum. Daha sonra bu eserlerin yaklaşık üçte birini 1998 yılındaki konserlerde seslendirdim. Ve bu konserlerde seslendirdiğim eserlerden bazılarının da stüdyo kayıtlarını yapıp bu albüm ile yayınladım. İşte meydana gelen o "Minyatürler" albümümde kendi bestelerim, bazı genç besteci arkadaşlarımın benim için bestelemiş oldukları besteler, kendi düzenlemelerim var, dolayısı ile bu üç kategoriyi bir araya getirdim ve albümü "Kalan Müzik" ile yaptım. Bana göre Türkiye'nin en kaliteli plak şirketi olduğu için "Kalan Müzik"ten çıkarttım bu albümü. Onların da Klasik tarzdaki ilk çalışmalarıydı. Şimdi ise daha radikal bazda başka çalışmalar içindeyim."



Cihat AŞKIN - Minyatürler 
 
01 Sarı Gelin (Anonim) (6:30)
02 Kız Belin İncedir İnce (Anonim) (3:25)
03 Ayrılık (Ali Selimi) (5:51)
04 Für Allen (Münir Nurettin Beken) (4:14)
05 Dev Masalı (Münir Nurettin Beken) (4:07)
06 Kanto (Münir Nurettin Beken) (2:22)
07 Buselik Saz Semaisi Op. 3 (Cihat Aşkın) (5:34)
08 Salacak Şarkısı Op. 2 (Cihat Aşkın) (2:47)
09 Tango, Özleyiş (Necip Celal Andel) (3:12)
10 Ağıt 1 (Musa Göçmen) (2:56)
11 Ağıt 2 (Musa Göçmen) (2:52)
12 Amalimiz Efkanımız (Miralay Rafet Bey) (4:27)
13 Neşide-i Zafer (Leyla Saz) (4:19)
14 Kavak Marşı (Mehmet Zati Arca) (2:40)
15 Trakya Marşı (Halit Recep Arman) (3:13)
16 Eski Bir Nisan Şarkısı (Cihat Aşkın) (2:48)
17 Yeni Bir Nisan Şarkısı (Cihat Aşkın) (4:59)
18 Heyamo (Anonim) (6:21)

--------------------------------------------------------------------------------
 
Cihat Aşkın (keman)
Mehru Ensari (piyano) 



Kaynak:
http://muzik.gslportal.org/voxmundana/aciklama/minyaturler.htm
Dinlemek İçin:http://muzik.gslportal.org/voxmundana/minyaturler.htm

8
0
0
Yorum Yaz